Citronmarängpaj

Nu fick jag äntligen upp en bild. Jag har försökt ladda upp bilder på bloggen enda sedan i fredags utan någon vidare framgång, men nu så. Så det får bli ett inlägg om paj :)



Jag hade så överdrivet många citroner hemma så jag kände att det var dags för en citronpaj. Det är ju så oootroligt underbart gott. I Löv Citron ;)
Jag har såklart en del citroner kvar så jag tänkte att jag skulle göra lite Lemon Curd och ytterligare en paj. Pajen får jag nog ta med och bjuda på jobb. För jag tror inte att vi mår så bra här hemma om vi trycker i oss ännu en sådan paj hehe.
Receptet på denna hittade jag här. Men jag skriver in det här också fall i fall det av någon anledning skulle försvinna från den sidan. Man vet aldrig :)
Jag glömde dock att ha i de där två msk smör, men det gjorde absolut inget för de blev supergoda!

Pajskal
3 dl mjöl
1krm salt
100g smör
½ citron (rivet skal)
1 st äggula
2 msk kallt vatten

Citronkräm
2 st citroner
2 dl socker
3 dl vatten
5 msk maizena
4 st äggulor
2 msk smör

Maräng
4 st äggvitor
2½ dl socker
3/4 dl vatten

Pajskalet: Arbeta samman pajdegen i en matberedare med kniv eller på bakbord.Tryck ut den i små smorda bakelseformar och ställ dem kallt en stund.
Grädda i 200° 10-12 min tills de får lite färg och känns färdiga.Låt dem svalna något innan de tas ur formarna.Låt kallna.
Citronkräm: Riv skalet och pressa saften ur citronerna.Blanda skalet,saften,socker,vatten,maizena och äggulor i en kastrull och sjud under omrörning tills krämen tjocknar.
Pressa genom en sikt så att citronskalen och ev. klumpar försvinner.Rör ner smöret.Fördela krämen i pajskalen och ställ dem svalt.
Maräng: Lägg äggvitorna och 2 msk socker i en skål.Koka resten av sockret och vatten till en simmig lag.
Kolla med termometer att lagen har en temperatur på 120°.
Vispa äggvitorna med sockret till skum.Häll i den kokande lagen under vispningen.Fortsätt vispa men långsammare tills marängen svalnar.
Spritsa eller bred marängen på citronkrämen.Grädda i 225° tills de får lite färg.Servera gärna pajerna lite ljumma.


Detta blir mitt bidrag till månadens sötsak. Denna månad är det ett syrligt tema :)

Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Citronpajer är nog ändå det godaste som finns (jag säger så om typ allt, men jag menar det verkligen!). Den syrliga fyllningen och så den söta, goda marängen... MMMMM ;) Bilden är fantastisk! SÅ fin =D

2011-09-26 @ 15:50:26
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Olga

håller med. det är jättegott med citronmarängpaj. sparar receptet för jag mitt har jag slarvat bort

2011-09-27 @ 13:49:22
URL: http://www.olgascakes.blogspot.com
Postat av: Ann-Louise

Det var länge sen jag åt en citronmarängpaj. Varför vet jag inte för det är ju så gott och din ser ut som ett exemplariskt exempel!

2011-10-01 @ 18:28:58
URL: http://lillamatderiven.blogspot.com
Postat av: Linnea

Gud vad god den såg ut!

2011-10-03 @ 19:34:38
URL: http://hausfraulange.wordpress.com/
Postat av: Johanna

Citronpaj är nog något av det godaste jag vet!

2011-10-07 @ 13:05:26
URL: http://www.kaffekalas.se
Postat av: Elin

Jag har gjort citronmatäng paj innan. Och den blev toppen god men citronkrämen lixom smälte ner i pajdege. Blev din också så eller?

2013-09-15 @ 09:32:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0