Ruffled cake

Idag har varit en sån dag igen när jag inte har haft något att göra... Tråkigt med andra ord. Så för att underhålla mig själv bakade jag en liten tårta :) Jag har länge varit sugen på att prova på just den här tårtan. Trodde att det skulle vara mycket svårare än vad det faktiskt var. Det jobbigaste var att få volangerna på toppen hyfsat jämna, men jag är nöjd :)
Jag har använt en 16 cm bakform till denna. Halverade detta receptet.
Det blev choklad bottnar med jordgubbsmousse & geishafluff. Täckt med smörkräm.







Geishafluff

75g geisha choklad
1½ dl vispgrädde

Grovhacka geishan. Värm sedan det tillsammans med grädde i en kastrull på låg värme. Det får INTE koka! Låt det kallna i kylen ett par timmar, gärna över natten. Vispa sedan med elvisp.
Om du ska ha det till en större tårta så dubbla satsen :)


Jordgubbsmoussen fuskade jag med och använde pulver som jag hade hemma. Ibland får man fuska lite ;)



Jag tyckte att den såg lite ensam ut så den fick ett litet pärlhalsband i sp :)

Kommentarer
Postat av: remy

Hej...fantastiskt tårta.....hur gör du för att få smörkräm ruffled?

2011-04-19 @ 23:00:03
Postat av: Rebecka

Jag har använt mig av tyll 102, denna kan du hitta inne på t ex www.kakburken.se. Jag ska försöka lägga upp en tutorial om hur jag gjorde den så snart som möjligt.

2011-04-20 @ 11:39:41
URL: http://rebeckaskok.blogg.se/
Postat av: remy

Tack så mycket för svaret...ser fram emot det så jag ska prova göra det till min dotters confirmation..om jag kan det...

2011-04-20 @ 21:29:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0