Kanelrutor



I fredags så köpte jag två nya böcker på rean på Maxi. Baka - Steg för steg för billiga 39.90:- och Årets Smaker i glas och burk för bara 29.90:- :D Det var ren tur att jag inte köpte Baka-boken tidigare i veckan när jag var på Lagerhaus för då hade jag fått betala 79:- för den... tror jag att det var i alla fall. Oftast så har jag den oturen att jag köper en dyrare variant av saker och hittar det billigare några dagar senare, men inte denna gången :)
Och boken har så fina bilder och det finns en massa härliga recept i den att man inte kan låta bli att baka när man tittar i den.
Jag valde att göra dessa mumsiga kanelrutor i lördags. De blev jättegoda :)

16 bitar

225g smör, rumstempererat
225g socker
3 lätt vispade ägg
225g extra fint mjöl
½ tsk bikarbonat
1 msk mald kanel
1½ dl crème fraiche
55g solrosfrön

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en kvadratisk form (23 cm). Klä den sedan med bakplåtspapper.
Vispa smör och socker ljust och fluffigt. Tillsägg äggen ett i taget, rör om kraftigt mellan varven.
Sikta ner mjöl, bikarbonat och kanel i smeten och vänd ihop. Rör ner crème fraichen och solrosfröna och blanda till en jämn smet. Skeda upp i formen och släta till ytan.
Grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter. Lossa kanterna och lägg upp kakan på galler för att kallna.
När kakan hal kallnat så skär upp den i bitar. Smaka och njut :)

Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Så gott det ser ut

2011-08-17 @ 06:31:40
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0