Macarons

Ja här kommer receptet på macaron-kakorna jag gjorde i fredags. Jag använde mig av en Italiensk maräng som gör kakorna mycket finare... och godare faktiskt. Jag har varit lite lat innan och använt mig av en fransk maräng tidigare som är mycket enklare att göra. Men som man mamma brukade säga till mig när jag var liten, "Vill man vara fin får man lida pin" ;)



120g äggvita (uppdelat i två skålar)
35g socker
150g mandelmjöl
150g florsocker
150g socker (till sockerlagen)
50g vatten (till sockerlagen)
ev. några droppar hushållsfärg

Blanda mandelmjöl med florsocker och sila allt så du får ett fint mjöl.
Vispa 60g äggvita till ett mjukt skum. Tillsätt 35g socker, lite i taget och vispa till en fast maräng.
Häll vatten och 150g socker i en liten kastrull och koka på hög värme. Det ska nå upp till ca 115 grader. Den får inte bli varmare än 118 grader så använd helst en termometer. Jag använder en kött-termometer och det går jättebra. Häll sedan ner det i marängen under tiden som du vispar den. Vispa sakta när du häller ner sockerlagen och öka sedan farten. Fortsätt vispa i ca 15 minuter, tills den svalnat.
Blanda sedan ner de resterande 60g äggvita i mandelblandningen. Ska du färga kakorna så ska du göra det nu.
Vänd ner marängen i mandelblandningen. Försiktigt! Detta är den jobbiga biten. Du får inte blanda för mycket, men inte för lite heller. Blandar du för lite så får macaronen toppar och blandar du för mycket reser de sig inte. Prova att droppa lite smet i bunken och se om toppen försvinner. Gör den det så sluta vänd smeten.
Fyll sedan en spritspåse och klicka ut små plättar stora som 5-kronor på en bakpappersklädd plåt.
Grädda längst ner i ugnen på 150 grader i 10-15 minuter. Det beror lite på hur din ugn funkar. Jag har mina inne i 13 minuter.
Tag sedan ut dem, dra av pappret från plåten och låt dem svalna. Fyll dem sedan med valfri fyllning.

I dessa hade jag i en violsmörkräm och en limesmörkräm.

Limemörkräm:
100g rumsvarmt smör
2½ dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Några droppa grön hushållsfärg
Skal från en lime och 1 msk limesaft.

Dessa macaron-kakorna smakade lite som Key Lime Pie.

Violsmörkräm:
100g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Några droppar lila hushållsfärg
Ett par droppar violessence

Och dessa smakade som de där blåa grodorna/elefanterna man kan hitta i lösgodishyllan :)

 MUMS!

Min essence kommer från essencefabriken. De har otroligt många olika essencer och en massa andra roliga grejor. Tyvärr så ligger det i Stockholm, men man kan ofta hitta smaker och krydder från dem på tex marknader eller inne i kryddbutiker. Vi har en liten butik här i trelleborg som heter Krydderiet KummIn och där köper jag mina :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0