Persikosaft



Jag har länge velat göra egen flädersaft, men lyckas aldrig plocka några innan de hinner vissnar och trodde inte att jag skulle få gjort det i år heller så... ja vad gör man när alla andra kokar flädersaft?! Jo, man gör något annat :) och jag valde att göra persikosaft för det har jag inte sett hos någon annan. Jag hittade faktiskt inte några svenska recept på det så jag fick ta ett engelskt recept.
Mycket gott blev det... tror faktiskt att jag ska gå ut och göra en sats till ikväll. Har nämligen ett par persikor som håller på att bli dåliga... eller ska man kanske ta och göra en paj?! Ja det får jag fundera på ett litet slag :)
Igår så var jag, en vän och yngsta dottern faktiskt ute på fläderjakt. Lite ute i sista sekunden, men vi fick ihopa en hel del klasar ändå och nu har jag ett par satser saft och annat igång ute i köket.


3 persikor, skalade och skurna i mindre bitar
1 cup socker
4 cups vatten
3/4 citronsaft

Ha ner persikorna, socker och vatten i en kastrull. Koka upp och sjud sedan tills allt socker har lösts upp, ca 10 minuter. Låt blandningen svalna.
Häll sedan ut blandningen i en sil och pressa ut så mycket saft från persikorna som möjligt. Rör i citronsaften. Förvara saften i kylen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Blev sugen på persikosaft, är det 3/4 cups citronsaft som avses i receptet?
Mvh Sofie

Svar: Ja det kan jag förstå att du blir, det som är så gott!Jo men visst, det stämmer att det ska vara 3/4 cup citronsaft. Jag har tydligen missat att skriva det :)
Lycka till med saften!
Rebecka

2015-07-29 @ 15:06:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0