Lime & Yoghurtkaka med Björnbärssås



Den här kakan är vansinnigt god. Jag hade lätt kunnat trycka i mig mer än halva på en gång. Tankarna går lite mellan sockerkaka och Key lime pie och båda de två bakverken är supergoda.
Jag älskar lime och citron jättemycket... det är nog några av de godaste frukterna som finns. Jag sa till en vän när jag stod och rev skalet av limen att man borde gnida in sig i lite lime istället för att ta på sig parfym ;) hehe Tänk att gå runt och lukta så gott en hel dag. Ja jag är lite små knäpp, men jag har aldrig påstått något annat så ;)
En sak till innan jag börjar med receptet... Jag använder mig mycket av amerikanska recept och då använder jag ett cup-mått. Har ni inte ett sånt så råder jag er till att köpa ett. Det har underlättat otroligt mycket för mig. Jag hade ständigt problem förr med att omvandla alla mått hit och dit... såklart går det bra det med, men man sparar mycket tid i köket om man har ett bra mått. De finns att köpa på de flesta ställena nu förtiden annars så kan man beställa det på nätet.
Nu till receptet!


1 cup grekisk yoghurt
1/3 cup vegetabilisk olja
1 cup socker
skal från en lime
1/4 cup lime saft
2 ägg
1 2/3 cup mjöl
1 ½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla en form, 20 cm.
Vispa samman yoghurt, olja, socker, limeskal och saft till en slät smet. Tillsätt äggen, ett i taget. Sikta i mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt, rakt ner i smeten. Rör tills allt är väl blandat.
Häll i smeten i din smorda form  och grädda i mitten av ugnen i 35-40 minuter. Tag ut kakan och låt den svalna i formen innan du tar loss den.
Sikta ev. över lite florsocker på kakan precis innan den ska serveras.




Till kakan passar denna såsen av björnbär utmärkt till. Mums mums mums!!! Och mycket enkel att göra.

340g björnbär
1/4 cup vatten
3 msk socker
1 tsk lime saft

Mixa samman alla ingredienserna till en puré och sila den sedan i en finmaskig sil så du får bort alla frön. Täck med plastfolie och kyl såsen en timme eller två och servera den sedan till kakan.

Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Ser supermumsigt ut :-)

2011-05-12 @ 21:31:28
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0